CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Sunday, May 3, 2009

Kuliah ke-2


Tugasan Individu- Refleksi selepas Program BIG 2


Masalah dan penambahbaikan


Kesukaran mengemukakan idea di dalam sesuatu program.

Matlamat

Penambahbaikan dalam perkembangan idea dan kemahiran berfikir.

Objektif

Mudah untuk mengemukakan idea yang bernas dan logik.

Pelan Tindakan

1. Langkah-langkah

- Memperbanyakan membaca buku ilmiah. - Sentiasa melayari internet untuk mendapatkan pelbagai ilmu pengetahuan. - Sentiasa bergaul dengan kawan dan berbincang mengenai sesuatu isu.

2. Pengumpulan Data

- Melalui perbincangan dengan kawan dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau tugasan. - Bertanyakan kepada kawan sejauh manakah saya dapat mengeluarkan idea dengan jelas, tepat dan bernas. - Perbincangan melalui laman web tertentu mengenai sesuatu topik.

3. Pemantauan

- Saya akan memantau diri dan membuat refleksi semula serta bertanyakan kepada kawan-kawan dari semasa ke semasa. - Melihat sejauh manakah idea yang saya sampaikan diterima rakan atau pernsyarah.

4. Penilaian

- Setelah mendapat maklumat daripada rakan, saya akan menilai kembali perubahan yang berlaku pada diri saya sama ada berjaya ataupun tidak. Seandainya tidak berjaya saya akan refleksi kembali masalah saya dan melaksanakan semula sehingga berjaya.


Tugasan Kumpulan

(Nor Afsah binti Md. Noor P48575)
(Nurul Huda binti Mohd. Rejab P48657)
(Zaleha binti Mohd Jaafar P48661)


Masalah dan penambahbaikan.

- Sukar mempraktikan atau mengaplikasikan dalam kelas. - Contoh: Bab bersuci dalam tajuk najis.

Matlamat

Memberi pendedahan kepada pelajar tentang cara-cara bersuci

Objektif

Mengaplikasikan cara-cara menyucikan najis dengan betul.

Pelan Tindakan

1. Langkah-langkah

- Menjelaskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas. - Guru menunjukan cara-cara menyucikan najis melalui praktikal yang sebenar. - Pelajar menunjukan cara-cara menyucikan najis berdasarkan pengajaran yang ditunjukkan oleh guru melalui.

2. Pengumpulan Data

- Melihat sejauh manakah tahap kefahaman dan pengetahuan pelajar tentang cara-cara menyucikan najis.

3. Pemantauan

- Memberi soalan kepada pelajar sama ada melalui lisan atau bertulis.

4. Penilaian

- Menilai setiap jawapan yang diberikan oleh pelajar sama ada benar ataupun tidak.

0 comments: